Aktualności
Zmiany w ustawie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym implementują rozwiązania w sferze minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Opublikowanie w ramach prac legislacyjnych w ostatnich dniach rządowego projektu Ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw, pozwoli implementować do krajowego porządku prawnego rozwiązania zawarte w treści Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2014/59/UE i rozporządzenie (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do niektórych aspektów minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz. Urz. UE L 2024/1174 z 22.04.2024). Jak wskazuje wnioskodawca omawianego projektu - Minister Finansów, ratio legis projektu wynika z obowiązku wprowadzenia przepisów mających zapewnić harmonizację przepisów krajowych z prawem unijnym. Unijna dyrektywa koncentruje się na zmianach technicznych w sferze minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (minimum requirement for own funds and eligible liabilities - tzw. MREL). Dyrektywa z 11 kwietnia 2024 roku ustanawia zmiany techniczne w mechanizmie ustalania i odliczeń MREL w relacjach jednostek zależnych i grup bankowych, jak również znosi konieczność ustalania MREL dla podmiotów dla których zaplanowano likwidację w ramach postępowania upadłościowego, niepodlegających przymusowej restrukturyzacji.
Zbliżają się zmiany w przepisach określających sferę doradztwa podatkowego
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Opracowane w ostatnich miesiącach zmiany przepisów regulujących sferę czynności doradztwa podatkowego i ich zakresu, jak i zasad nabywania uprawnień zawodowych stanowią zasadniczy przedmiot nowelizacji Ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. 2021 poz. 2117). Przypomnieć trzeba, że zakres przedmiotowy wskazanego aktu prawnego dotyczy określenia warunków i zasad wykonywania doradztwa podatkowego, organizacji samorządu doradców podatkowych oraz zasad jego działania. W art. 2 ww. ustawy wskazano jednocześnie, że poprzez czynności doradztwa podatkowego rozumie się między innymi:
- udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
- prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
- sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
- reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych;
- w końcu zaś wykonywanie niezależnego audytu funkcji podatkowej.
Usprawnienie procedury restrukturyzacji stanowi zasadniczy cel planowanej nowelizacji przepisów
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
Skierowanie w dniu 18 października br. rządowego projektu Ustawy o zmianie ustawy – Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy – Prawo upadłościowe do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych jest efektem kolejnego etapu prac legislacyjnych. Przebiega on pod kierownictwem organu będącego wnioskodawcą wspomnianej ustawy, tj. Ministra Sprawiedliwości. Wskazany projekt ustawy nowelizującej to w wymiarze prawnym rezultat konieczności implementacji do prawa krajowego rozwiązań obecnych w treści Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności gospodarczej oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132. Podstawowym zadaniem, jakie unijny ustawodawca wyznaczył przed wspomnianą dyrektywą jest ustandaryzowanie i ujednolicenie norm określających postępowania restrukturyzacyjne w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Unijna dyrektywa wprowadza również stypizowanie przesłanek określających jak najszybsze wdrożenie czynności umożliwiających ustalenie wyzwań dla przedsiębiorcy związanych z płynnością finansową, a następnie odpowiednich działań naprawczych, o ile są one możliwymi i zgodnymi z prawem. Celem przepisów prawa UE jest w końcu zmniejszenie różnic pomiędzy systemami prawnymi państw członkowskich zwłaszcza zaś eliminacja rozwiązań prawnych utrudniających wczesną restrukturyzację rentownych dłużników znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej oraz możliwość umorzenia długów dla uczciwych przedsiębiorców.
W Krakowie obradowali prawnicy agraryści i konstytucjonaliści
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
W dniach 13-15 października 2024 r. w Krakowie Polskie Stowarzyszenie Prawników Agrarystów wraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich oraz Ośrodkiem Badań Prawa Rolnego Uniwersytetu Jagiellońskiego zorganizowało międzynarodową konferencję naukową pt. „Standard ochrony konstytucyjnych wolności i praw jednostki w regulacjach prawnorolnych”.
Sejmowa Komisja Finansów Publicznych rozpatrzyła rządowy projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- Szczegóły
- Kategoria: bez kategorii
9 października br. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych rozpatrzyła projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. W swoim sprawozdaniu z prac nad rządowym projektem wskazała, że postuluje uchwalenie opiniowanego projektu ustawy. Przypomnijmy, że sam projekt skierowany został do laski marszałkowskiej 11 września tego roku, zaś już 27 września odbyło się pierwsze czytanie projektu na forum izby poselskiej. Wnioskodawcą projektu – podmiotem wiodącym w pracach nad omawianym aktem normatywnym był Minister Finansów. Konieczność podjęcia prac nad projektem wynikała z przepisów prawa Unii Europejskiej, w szczególności zaś konieczności wprowadzenia do systemu prawa krajowego rozwiązań obecnych w treści Dyrektywy Rady (UE) 2022/542 z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2006/112/WE i (UE) 2020/285 w zakresie stawek podatku od wartości dodanej. W dniu dzisiejszym poseł sprawozdawca przedstawi z ramienia Komisji jej stanowisko podczas posiedzenia plenarnego izby poselskiej.
Strona 2 z 103