Do dnia 8 lipca b.r. trwać ma okres zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych do projektu Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy.

W ramach konsultacji publicznych Minister Finansów wystosował pisma do najważniejszych organizacji, izb, rad zrzeszeń, federacji, związków zrzeszających i reprezentujących pracodawców, pracowników i szeroko rozumiany samorząd gospodarczy i zawodowy.

            Przedłożony projekt ma na celu nowelizację dwóch aktów prawnych, tj. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) oraz Ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1958, z późn. zm.) Celem projektu ustawy jest dostosowanie przepisów ustawy o VAT do zmian wynikających z konieczności implementacji dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi oraz rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi.

            Zaznaczyć warto, że najistotniejsze zmiany zaistnieć mają w treści Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Głównym celem nowelizacji wspomnianej ustawy ma być uszczelnienie systemu podatku VAT. Wskazane działanie, jest jednym z wielu podejmowanych w ostatnim czasie, nakierowanym na domknięcie luki VAT w Polsce. Jak wskazał Minister Finansów w Ocenie Skutków Regulacji do przedłożonego projektu, celem nowelizacji jest m.in. zmierzanie do usprawnienia, ujednolicenia i uszczelnienia aktualnego systemu VAT w obszarach takich jak:

-  wprowadzenia uproszczeń i zharmonizowania zasad korzystania z magazynów typu call-off stock w handlu transgranicznym;

-   zharmonizowania regulacji w zakresie tzw. transakcji łańcuchowych;

- uznania numeru identyfikacji VAT nabywcy oraz złożenia prawidłowej informacji podsumowującej za przesłankę materialną do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

- zniesienia limitu obrotów, od którego uzależniona jest możliwość dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym przez samego sprzedawcę w związku z koniecznością wykonania wyroku (TSUE) w sprawie C-307/16 Stanisław Pieńkowski.

            Przypomnieć trzeba, że zasadniczym celem przyjęcia wspomnianej dyrektywy 2018/1910 jest wola usprawnienia, ujednolicenia i uszczelnienia aktualnego systemu podatku VAT w sferze: magazynów typu call-off stock w handlu transgranicznym, transakcji łańcuchowych oraz dostaw wewnątrzwspólnotowych.

            Istota magazynu typu call-off stock polega na przerzuceniu obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z podatnika zagranicznego na ostatecznego odbiorcę towarów zarejestrowanych dla potrzeby VAT w kraju położenia magazynu. Podatek VAT rozliczany jest przez producenta z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia, który dokonuje tzw. samonaliczenia podatku.

            Założenia magazynu typu call-off stock precyzuje art. 1 ust 2 dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi stanowiący, że: do celów niniejszego artykułu uznaje się, że procedura magazynu typu call-off stock ma miejsce, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. a) towary są wysyłane lub transportowane przez podatnika lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz do innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia tych towarów w tym państwie – na późniejszym etapie i po ich przybyciu – innemu podatnikowi, który jest uprawniony do nabycia własności tych towarów zgodnie z obowiązującym porozumieniem między tymi dwoma podatnikami;
  2. b) podatnik wysyłający lub transportujący towary nie ma siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w państwie członkowskim, do którego towary są wysyłane lub transpor­towane; 7.12.2018 L 311/4 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL (1) Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.
  3. c) podatnik, któremu mają zostać dostarczone towary, jest zidentyfikowany do celów VAT w państwie członkowskim, do którego towary są wysyłane lub transportowane, a zarówno tożsamość tego podatnika, jak i numer identyfikacyjny VAT nadany mu przez to państwo członkowskie są znane podatnikowi, o którym mowa w lit. b), w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  4. d) podatnik wysyłający lub transportujący towary rejestruje przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 243 ust. 3, oraz podaje tożsamość podatnika nabywającego towary i numer identyfikacyjny VAT nadany temu podatnikowi przez państwo członkowskie, do którego towary są wysyłane lub transportowane, w informacji podsumowującej przewidzianej w art. 262 ust. C

            Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zawiera obecnie regulacje dotyczące tzw. magazynu konsygnacyjnego, który zasadniczo uznać można za magazyn typu call-off stock. Dyrektywa Rady (UE) 2018/1910 ustanawia  jednak przepisy, które różnią się od obecnie obowiązujących  w polskich przepisach regulujących kwestię VAT. Z tego też powodu omawiany projekt ustawy uzupełnić ma Ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług o rozdziały regulujące procedury magazynu typu call-off stock znajdującego się zarówno na terytorium kraju jak i znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

            Dodać należy, że Przepisy dyrektywy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2019 r. nie zawierają regulacji dotyczących transakcji łańcuchowych. Obecne zasady dotyczące miejsca opodatkowania transakcji łańcuchowych nie zostały uregulowane w unijnych dyrektywach, wynikają zaś z judykatury Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

            Implementacja dyrektywy 2018/1910 spowoduje konieczność wprowadzenia ogólnej reguły, stanowiącej, że transakcją ruchomą będzie transakcja, w której nabywcą będzie podmiot pośredniczący, z zastrzeżeniem, że będzie to podmiot inny niż pierwszy w kolejności dostawca i ostatni w kolejności nabywca.

            Projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy ma również umożliwić realizację wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-307/16 (Stanisław Pieńkowski przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Lublinie) w którym Trybunał orzekł o braku możliwości uzależniania zastosowanie zwolnienia w eksporcie przewidzianego w art. 146 ust. 1 lit. b dyrektywy VAT od obowiązku osiągniecia przez podatnika minimalnego pułapu obrotów za poprzedni rok podatkowy lub, w braku spełnienia tego warunku, zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do zwrotu VAT podróżnym.

            Wspomnieć należy, że proponowane zmiany w treści ustawy Kodeks Karny Skarbowy wynikają z faktu, że w obecnym stanie prawnym, kodeks nie sankcjonuje braku złożenia zawiadomienia naczelnikowi urzędu skarbowego o prowadzeniu magazynu typu call-off stock.

            W projekcie poddano penalizacji zaniechanie obowiązku zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu magazynu typu call-off stock lub złożenie go po terminie, bądź też podanie danych niezgodnych z prawdą. Zaniechanie wymienionych obowiązków podlegać ma karze grzywny, tak jak za wykroczenie skarbowe. Takiej samej karze podlegać ma niezawiadomienie o zmianach danych zawartych w zawiadomieniu albo złożenie go po terminie lub podanie w nim danych nieprawdziwych.

            Zgodnie z przedłożonym projektem Ministra Finansów, planuje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.